søndag den 3. februar 2013

Vi skal både udvikle og markedsføre, det er budskabet fra formanden for Østdansk Turismes bestyrelse

I 2011 vedtog Vækstforum Sjælland en ny turismestrategi, hvor ledetråden var at omprioritere den regionale turismeindsats fra markedsføring til udvikling af attraktioner, tilbud, ideer, steder og produkter. En spændende opgave, som Østdansk Turisme gav sig i kast med.

I en årrække forud for vedtagelsen af den nye strategi var markedsføring den primære aktivitet i den regionale turismeindsats. Med den nye strategi blev markedsføring en støttefunktion til de udviklingsorienterede aktiviteter. Østdansk Turisme gennemfører således fortsat markedsføring af regionens mange turismeprodukter.

Den nye regionale turismestrategi har været omdiskuteret i dele af erhvervet. Nyorienteringen mod udvikling er langsigtet, og kritikken går blandt andet på, at udvikling ikke skaber mere forretning her og nu. Fokus på vikingerne som trækplaster, bl.a. gennem projektet Da Danmark blev til , er for kritikerne blevet mere eller mindre synonymt med den nye turismestrategi. Men denne indsats udgør kun en mindre del af aktiviteterne. Også temaer som fødevarer, kystturisme og cykelturisme er på den aktuelle dagsorden. Vi har et klart fokus på at øge indtjeningen for erhvervet.

En nyorientering vil altid kræve lidt tid for at opnå fuld effekt. Der er imidlertid stærkt brug for nye turismeprodukter med nye fortællinger, som kan tiltrække nye grupper af turister, hvor regionens rigdomme af natur og kulturarv med vikinger, slotte, herregård og kirker bliver synlige.
For Region Sjælland er der et ubestrideligt behov for at udvikle og markedsføre en ny og stærkere fortælling om områdets kvaliteter udover vores i øvrigt meget fine kyster og familieattraktioner. Udgangspunktet er nemlig, at Region Sjælland har et svagt negativt image. Turismestrategiens prioritering af temaerne gastronomi og kulturhistorie er oplagt og i øvrigt i overensstemmelse med HORESTA s nylige input til Regeringens Vækstteam.

Når det gælder opprioriteringen af udviklingsopgaverne kommer kritikken især fra en håndfuld virksomheder, der hidtil har nydt godt af de regionale marketingmidler. Modellen var tidligere, at marketingmidler fra turismevirksomhederne selv udløste midler først fra Østdansk Turisme (regionale midler) og dernæst fra statens bevilling til VisitDenmark. For den enkelte virksomhed kunne 1 kr. i marketinginvestering derigennem blive fordoblet eller endda tredoblet i samlet marketing, finansieret af offentlige midler. For disse virksomheder er det naturligvis et tab, at hverken regionale eller statslige midler i dag anvendes på denne måde. Tiden er endegyldigt løbet fra den gamle model, hvor offentlige midler blev brugt til at støtte nogle få virksomheders markedsføring.

Der er brug for både udvikling og markedsføring:
Region Sjælland har brug for at udvikle og markedsføre oplevelsesmæssige fyrtårne, der kan skabe øget interesse for områdets kvaliteter både blandt gæster/turister, indbyggere og tilflyttere. Turismestrategien skal bidrage til at løse Region Sjællands imageproblem. Det gør vi ved at kvalitetssikre og brande fyrtårne, så vi kan hente nye gæster til regionen.

For yderligere information kontakt:
Formand for Østdansk Turismes bestyrelse Henrik Toft Jensen, tlf. 21 71 60 32



tags: markedsføring, Danmark, 2011, Sjælland, virksomhed, strategi,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar