tirsdag den 24. januar 2012

Rejsekataloget er lagt i graven

Bad Request

Det traditionelle rejsekatalog, som rejsebranchen har benyttet sig af, siden de første charterfly kom på vingerne i 60?erne, er nu endegyldigt lagt i graven. Kun 2 % af kunderne benyttede et sådan, når sommer- eller vinterferie skulle bestilles, viste en landsdækkende undersøgelse. En udvikling, som Apollo nu har taget den fulde konsekvens af.

?De seneste 4-5 år har vi nøje fulgt udviklingen og i landsdækkende undersøgelser erfaret, hvad det er, danskerne selv siger, de har brug for, når de skal bestille en rejse. Resultatet viste, at det i hvert fald ikke var et traditionelt rejsekatalog med hoteller i alle afskygninger plastret til på flere hundrede sider og mindre og mindre, som årene gik. Vi har derfor begravet alle former for rejsekataloger, både på sommer- og vinterrejser, til sol & hav rejsemål såvel som på rundrejser. Beslutningen er uigenkaldelig, da vi i den seneste undersøgelse var nede på, at 2 % af danskerne reelt benyttede traditionelle rejsekataloger?, konstaterer Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef Apollo.

Undersøgelsen sagde også, at danskerne går på danske såvel som internationale rejseportaler, de modtager online nyhedsbreve om rejser, og de læser presseomtale af rejsemål, når den næste ferie bliver til. Apollo har i tillæg til disse kanaler netop lanceret et rejsemagasin, som har til hensigt at inspirere og vise et mindre udsnit af rejsemåls- og hotelsortimentet. Det ligger som ipaper på Apollos website.

Allerede fra sommeren 2010 reducerede Apollo det klassiske sommerkatalog med to tredjedele fra cirka 300 sider i 2009 til ca. 100 sider i 2010. Sommerkataloget blev endnu mere beskåret i 2011, ligesom samtlige vinter- og rundrejsekataloger løbende er blevet nedjusteret. Og nu er det traditionelle katalog altså fortid.

?Det er helt afgørende at kommunikere med rejseglade danskere, som de foretrækker det. Herudover vejer det tungt, at vi som en af de største rejsearrangører i Danmark agerer miljømæssigt korrekt. Ved begravelsen af de traditionelle rejsekataloger sparer vi tonsvis af papir, vi undgår de tunge katalogforsendelser flere gange årligt samt frankering, og herudover sparer vi ressourcer hos os og danskerne, hvad gælder udsmidning og skraldehåndtering?, slutter Rikke Koks Andreassen.

Her ligger rejsemagasinet online:
http://www.apollorejser.dk/da/om-apollo/pages/katalog.aspx

For mere information :
Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef Apollo Danmark, mbl.: 22201340

Apollo er en af Danmarks største rejsearrangører og har siden den 1. januar 2001 været et datterselskab til den schweiziske rejsekoncern Kuoni. Den nordiske del af koncernen hedder Kuoni Nordic, og foruden Apollo i Danmark, Sverige, Finland og Norge, indgår flyselskabet Novair og Falk Lauritsen. Kuoni Nordic har ca. 900 medarbejdere og totalt set 1.000.000 rejsende på årsbasis til rejsemål i hele verden. Apollo tilbyder 1450 hoteller på 48 destinationer i 28 lande.


Læs mere her

tags: Danmark, 2009, 2010, 2011, Sverige, Norge, 2013, portal, 2001, begravelse, datterselskab, Finland, rundrejse, forsendelse, miljø, kommunikation,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar