torsdag den 28. juli 2011

Sjæl, sind og krop efter ferien

Bad Request

Flest danskere tager på ferie for at hvile og slappe af samt udvide horisonten. Det viser en ny undersøgelse, som Opinion Matters har foretaget for Apollo.

?En uge eller to væk fra hjem og arbejde giver os tid til at reflektere over vores liv, revurdere vores prioriteter og sætte tid af til at gøre det, der gør os glade. Naturligvis skal ferier være sjove, men de giver os også en værdifuld mulighed for at slappe af, lade batterierne op igen og være sammen med mennesker, vi holder af. Det viser en ny repræsentativ undersøgelse blandt danskere, vi netop har fået foretaget i forbindelse med sommersæsonen, hvor flest danskere tager på udenlandsferie?, konstaterer Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef hos Apollo.

De fem væsentligste mentale fordele, som danskerne håber at få ud af ferien, er ?hvile og afslapning? med 66 %, ?udvide horisonterne?, som 52 % svarer og ?velvære? på en tredjeplads med 40 %. Herudover mener 38 %, at en væsentlig mental fordel ved ferien er, at ?vi giver slip på stressfaktorer?, og at ?vi slipper hverdagens problemer? (36 %).

?Med tanke på lange arbejdsdage kombineret med hverdagens stress er der ikke noget at sige til, at danskerne længes efter tid til at koble af og glemme hverdagen. Især kvinder ønsker hvile og afslapning (73 %) og velvære (46 % mod 33 %). Et ønske, som de deler med undersøgelsens forældre, som kunne tænkes at være trætte af balancegangen mellem job og familie i hverdagen. Undersøgelsen viser, at 68 % af parrene med børn drømmer om hvile og afslapning og 42 % håber på velvære?, siger Rikke Koks Andreassen.

Kvinderne har også den største tendens til at sige, at de ønsker at give slip på stressfaktorerne (44 % mod 32 %) og slippe væk fra hverdagens problemer (43 % mod 29 %), og dermed indikerer de, at en ferie giver dem en værdifuld mulighed for at stresse af. Til gengæld har de yngre rejsende, som sandsynligvis er mindre drænede af livets stressfaktorer end de ældre generationer, meget større tendens til at ønske sig eventyr og udfordringer end nogen anden aldersgruppe (50 %). Det gælder også for gruppen, der er singler og uden børn (48 %).

Det er analyseinstituttet Opinion Matters, der har foretaget undersøgelsen for Apollo. 1500 danskere i et bredt udsnit af den danske befolkning (geografi, køn, alder, etc.) har deltaget i undersøgelsen.

For mere information:
Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef Apollo Danmark, mbl.: 22201340

Apollo er blandt Danmarks største rejsearrangører og har siden den 1. januar 2001 været et datterselskab til den schweiziske rejsekoncern Kuoni. Den skandinaviske del af koncernen hedder Kuoni Scandinavia, og foruden Apollo i Danmark, Sverige, Norge og Finland, indgår flyselskabet Novair og Falk Lauritsen. Kuoni Scandinavia har 780 medarbejdere og totalt set 1.000.000 rejsende på årsbasis til rejsemål i hele verden. Apollo Danmark tilbyder 1600 hoteller på 48 destinationer i 28 lande. Playitas er Apollos sports- og ferieresort på Fuerteventura.


Læs mere her

tags: Danmark, Sverige, Norge, 2013, 2001, datterselskab, stress, Finland, skandinavisk, kommunikation,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar