søndag den 21. marts 2010

Amerikansk hotelgigant snyder dig

Skrevet af Søren Møller Jensen - Newspaq

Hotels.com lokker dig med lave priser uden moms og straffer dig i sidste sekund. Forbrugerombudsmanden og Horesta vil have stoppet dem

Hoteludlejningsgigangten Hotels.com sælger overnatninger ulovligt.
Det verdensomspændende hotel-netværk bryder nemlig loven ved at annoncere sine hotelværelser med danske priser helt uden moms. Når du har bestilt og klikket frem til betalingen, stiger prisen pludselig med en fjerdedel - svarende til den danske moms - og det er ulovligt.
Hotels.com lovede allerede i november at rette op på ulovlighederne. Men der er endnu intet sket. De danske hoteller og den danske forbrugerombudsmand vil nu have Hotels.com til at rette ind.
Totalprisen skal nemlig opgives med det samme, når du køber noget over nettet. Der må ikke sniges gebyrer, tillæg og andet på undervejs i bestillingen. Det siger markedsføringsloven. Men det er Hotels.com fuldstændig ligeglade med.
Nyhedsbureauet Newspaq kan i dag afsløre, at den verdensomspændende hotelbookingkoncern fortsætter med at lokke folk til at købe billige værelser for så at banke prisen 25 procent i vejret. Da Newspaq skrev om sagen i november sidste år, skød Hotels.com's europæiske direktør skylden på de danske hoteller.
"Det er ikke Hotels.com's ønske at overtræde loven. Men måske kan alle hoteller ikke finde ud af at opgive priserne rigtigt til vores system," sagde Nigel Pocklington dengang.
De ord får direktøren for hotellernes danske brancheorganisation, HORESTA, til at ryste på hovedet.
"Det er Hotels.com, der selv laver den fremvisning af priserne eksklusive moms. Indberetningerne, som de danske hoteller foretager, er angivet med moms," siger HORESTAs direktør, Lone Njor Hult, til Newspaq og fortsætter:
"Når man opererer i Danmark, skal det være på fair og lige konkurrencevilkår."
Selvom Hotels.com's metoder er dybt ulovlige, er de danske myndigheder magtesløse. For selskabet er registreret i USA, og derfor er det nærmest umuligt at komme efter dem.
Derfor arbejder de danske forbrugermyndigheder tæt sammen med deres europæiske kollegaer for at sætte en stopper for Hotel.com's metoder. Og metoden til det er at få amerikanernes øjne op for snyderiet.
"Hjemmesider, der er hjemmehørende i Danmark, og som giver vildledende priser samt ikke overholder dansk markedsføringslov, vil vi forsøge at komme til livs," siger den danske forbrugerombudsmand, Henrik Øe, til Newspaq.
Han vil sammen med europæiske kollegaer sætte spørgsmålet på dagsordenen, når de mødes i Washington med deres amerikanske kolleger til maj.
HORESTA venter i spænding på resultatet af det møde.
"Det glæder mig rigtig meget, hvis de europæiske forbrugerombudsmænd vil gå videre til den internationale platform," siger Lone Njor Hulth.
Det var ikke muligt at få Hotels.com til at svare på, hvorfor de nægter at stoppe med at bryde dansk markedslovgivning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar