fredag den 21. august 2009

Trykte rejsekataloger erstattes af nye elektroniske magasiner

Rejsesøgemaskinen Travelmarket.dk har gennem de senere år oplevet et skifte i formidlingen af rejsearrangørernes trykte kataloger. Nu er hovedparten af de trykte kataloger erstattet af interaktive elektronisek rejsemagasiner og programmer til download.

Tiderne er snart forbi, hvor familien sad i sofaen med farvestrålende kataloger fra rejsebureauerne og sammen valgte drømmerejsen på baggrund af lækre feriebilleder på glittet papir.

Den teknologiske udvikling har betydet, at rejsearrangørerne tager nye metoder i brug for at nå hurtigere og længere ud med sine salgsinformationer. Rejsekataloger er relativt dyre at producere og distribuere. Herudover er der lang produktionstid, og i et marked, hvor der konstant er forandringer, kunne man som rejsearrangør tidligere risikere, at skulle trykke adskillige nye tillæg til prislisten i løbet af en sæson.

Nu er det også blevet muligt at downloade programmerne og selv printe de relevante sider ud på hjemmets egen printer. De såkaldte Flash-magasiner er også blevet populære, idet de har mange indbyggede interaktive funktioner, der kan give en mere intelligent visning af de ønskede rejseinformationer.

På rejsesøgemaskinen Travelmarket.dk har forbrugerne i dag samlet adgang til op imod 300 rejsekataloger og brochurer fra ca. 70 forskellige rejsearrangører .?For få år tilbage formidlede vi mange bestillinger af trykte kataloger. Dette antal er mere end halveret, selvom vi i dag har mange flere besøgende på katalogbestillings-sektionen i vores søgemaskine. Det skyldes, at vi i væsentligt højere grad formidler adgang til elektroniske rejsekataloger. Nogle rejsearrangører har valgt helt at fjerne produktionen af de trykte kataloger, mens andre fastholder printudgaver tillige med elektroniske udgaver af katalogerne,? fortæller administrerende direktør Ole Stouby fra Travelmarket.dk.

Hos Travelmarket.dk er det i dag muligt at bestille op til fem trykte rejsekataloger ad gangen valgt ud fra enten rejsemål, rejsetema eller rejsebureau. Servicen er gratis, men begrænsningen i fem kataloger er valgt for at sikre sig mod misbrug og useriøse forespørgsler. Der er ingen begrænsninger på adgangen til de elektroniske rejsekataloger.

?Udviklingen i elektroniske rejsemagasiner er en ægte ?win-win?. Forbrugerne får lettere og hurtigere adgang til rejseinformationer, og rejsearrangørerne sparer produktions- og distributionsomkostninger samtidig med, at det gavner miljøet at reducere papirspild,? slutter Ole Stouby.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar