mandag den 30. november 2009

Camping: Optimisme trods krise

Et flertal af Danmarks campingpladser forventer, at den økonomiske krise styrer uden om deres forretning: 40 % af campingpladserne i Danmark forventer ligefrem flere overnatninger, som direkte konsekvens af krisen, mens kun 15 % vurderer, at krisen betyder færre gæster. 30 % forventer status quo, mens de resterende pladser ikke har vurderet krisens betydning. Det viser en undersøgelse som Campingrådet har gennemført blandt Danmarks 480 godkendte campingpladser.

Selvom den økonomiske krise hærger i det meste af verdenen, er der optimisme at spore på de danske campingpladser. Her forventer 7 ud af 10 pladser enten flere eller et uændret antal gæster. Forklaringen er ifølge direktør i Campingrådet, Poul Fejer Christiansen, at danskerne vil på ferie – krise eller ej:

– De færreste er parat til at opgive ferie sammen med familien. Når det strammer til – som nu – udskyder mange nok turen til Thailand, og genopdager så i stedet ferielandet Danmark. Ferien er noget af det sidste, som vi er parate til at opgive, siger Poul Fejer Christiansen

– Bagsiden af medaljen er, at udlændingene også bliver hjemme – præcis som danskerne gør. Og dermed forstærker den økonomiske krise desværre den kedelige udvikling dansk turisme har oplevet de sidste 10 år med et stadig faldende antal udenlandske turister, siger Campingrådets direktør Poul Fejer Christiansen og han bakkes op af Campingrådets undersøgelse, der viser, at 49 % af campingpladserne i Danmark forventer færre udlændinge som konsekvens af den økonomiske krise. – Det er netop de campingpladser, der traditionelt har mange udlændinge, der vil mærke krisen hårdest, uddyber Poul Fejer Christiansen.

Krisen sætter da også sine spor på campingpladserne i Danmark – de optimistiske forventninger til antallet af overnatninger til trods. Således forventer 42 % af samtlige campingpladser at måtte udskyde planlagte investeringer i deres virksomhed, mens 28 % oplever, at det er blevet sværere at opnå kredit og finansiering i forbindelse med den almindelige drift. Samlet set forventer 31 % en positiv effekt af den økonomiske krise, 29 % forventer en samlet negativ effekt, mens 40 % ikke forventer krisen vil kunne aflæses direkte i regnskabet.

Hele Campingrådets undersøgelse kan ses på vedhæftede PDF

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til Campingrådets direktør Poul Fejer Christiansen, 39 27 88 44 – 21 24 80 44 eller Campingrådets formand Preben Christensen 86 55 63 06 – 40 45 63 06. Spørgsmål til selve undersøgelsen skal rettes til politisk konsulent Simon Bauer – 26 82 99 76

Fakta om dansk camping: Campingerhvervet omsætter årligt for godt 4,6 mia. kr., hvoraf 1,0 mia. kr. indtjenes i udenlandsk valuta. Samlet skaber campingerhvervet beskæftigelse til mere end 7.400 personer, og denne beskæftigelse er i stor grad i udkantområder. Antallet af indregistrerede campingvogne er vokset med 28 % siden år 2000 til 137.000 i 2008.
 

Læs mere her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar